Bajkoterapia

Bajkoterapia i żywe psy na zajęciach? To świetne połączenie!

Macierzyństwo

Bajki na zajęciach edukacyjnych i terapeutycznych z psami

Zapewne każda mama w czasie macierzyństwa spotkała się z pojęciem „bajkoterapia”, teoretycznie łatwo można wydedukować jakie korzyści może ona przynieść i w jakich okolicznościach taką terapię bajką można zastosować. Ale czy wiedzieliście jakie etapy musi mieć bajka, żeby miała wymiar terapeutyczny? Jeśli nie, to zapraszam na artykuł Moniki Litwinow z Akademii LiveKid. Jest to o tyle ciekawe, że w bajkoterapię zamieszane są prawdziwe psiaki.

Moniko, oddaję Ci głos.

Monika: Będąc gościem Letniej Akademii LiveKid miałam okazję opowiadać o dwóch dziedzinach terapii, których jestem ogromną pasjonatką – czyli terapii poprzez bajki i przez kontakt z psem. A co wyjdzie, jeśli połączymy psiaki z bajkami? O tym będzie dzisiaj.

Korzyści ze spotkań z bajką

Spotkania z bajką na zajęciach edukacyjnych i terapeutycznych z psem uważam za nieprzebrane źródło dla naszej programowej i organizacyjnej wyobraźni jako instruktorów, nauczycieli, terapeutów. Nie od dziś wiadomo, jak wiele korzyści płynie z obcowania dzieci ze światem swoich fantazji i literatury razem wziętych:

  • dają wsparcie,
  • kompensują niezaspokojone potrzeby,
  • przedstawiają inne wzory myślenia i działania,
  • budują nowe zasoby osobiste,
  • stymulują rozwój.

Literatura dziecięca jest sprzymierzeńcem dla terapii. Baśń i bajka są zgodne ze sposobem myślenia małego dziecka, jego rozumienia świata, nie są sztucznym tworem, ale tym, co naturalnie związane jest z rozwojem dziecka, poszukiwaniem miejsca wśród innych ludzi. Umożliwiają twórczy rozwój, pomaga w procesie dorastania, zrozumienia siebie, samorealizację. Bajka pozwala oderwać się od świata i spojrzeć na swoje problemy z innej perspektywy, jak wpisane są w losy innych bohaterów, znaleźć wzorce zachowania.

Czym jest bajkoterapia? 

Bajkoterapia, wywodząca się z biblioterapii, rozumiana jest jako działanie terapeutyczne oparte o stosowanie materiałów czytelniczych rozumianych jako środek wspierający stosowany w medycynie. Jest rodzajem psychicznego wsparcia, pomocą w rozwiązywaniu osobistych problemów, sposobem oparcia w procesie osiągania bezpieczeństwa. Pacjent (dziecko) dochodzi do samodzielnego zrozumienia swojego problemu, książka daje mu wsparcie, uspokaja, redukuje lęki, pomaga w postrzeganiu swojego świata, swojego w nim miejsca. Osoba sama odbudowuje swoje zasoby lub buduje nowe i poszukuje sposobu na samorealizację. Bajkoterapia z reguły przeznaczona dla dzieci w wieku 4-9 lat. Celem bajki jest uspokojenie, zredukowanie problemu emocjonalnego i wspiera we wzroście osobistym.

Bajka relaksacyjna w bajkoterapii

Bajka relaksacyjna koncentruje się na wizualizacji w celu wywołania odprężenia i uspokojenia. Akcja w miejscu dobrze znanym dziecku, opisywane jako spokojne, bezpieczne, bohater koncentruje się na przeżywaniu emocji, które odczuwa, relaksie i spokoju. Jeżeli pojawi się inna postać, nie może dochodzić do dynamicznych zdarzeń.

Bajka psychoedukacyjna

Bajka psychoedukacyjna to taka, której celem jest zmierzanie do zmiany zachowania u dzieci, tzn. zwiększenie repertuaru zachowań. Bajki mówią o emocjach, nazywają je (tj. tęsknota, rozczarowanie, gniew, zachwyt, duma…) i dostarczają wzory zachowania. Mają na celu rozwój inteligencji emocjonalnej. Jednak nie narzucają zachowania, są propozycją.

Bajka psychoterapeutyczna

Bajka psychoterapeutyczna zawiera niektóre elementy baśni (kompensuje potrzeby) i bajki psychoedukacyjnej (daje wzory), uzupełnione są o dawanie wsparcia, co buduje nowe zasoby osobiste, co z kolei redukuje napięcie. Mają za zadanie obniżyć lęk. W bajce tej należy skonkretyzować lęk, uświadamiane są przyczyny i skutki. Wskazuje dziecku, że nie jest sam i nie jest jedyną osobą przeżywającą ten sam problem, nie ma się czego wstydzić ani obawiać, a następnie wskazanie racjonalnego sposobu myślenia. Pomaga znajdować argumenty w dialogu z samym sobą. Wzmacnia poczucie własnej wartości bohatera. Odwrażliwia, pozwala naśladować i identyfikować, asymilować nową wiedzę.

Konstrukcja bajki terapeutycznej w bajkoterapii

1. Tło historii jest bliskie odbiorcom bajki.

2. Główny bohater staje się podobny do dziecka (grupy dzieci), aby mógł się z nim utożsamić i zidentyfikować.

3. Problem bohatera jest tożsamy z problemem dziecka.

4. Musi nastąpić spotkanie na drodze modela osobowego, wzorca do naśladowania, który np. podsunie satysfakcjonujące rozwiązanie problemu,

5. Rozwiązanie problemu nigdy nie jest magiczne. Jest racjonalnym i możliwym wyjściem z sytuacji.

Obserwuj mnie na Instagramie /KLIKNIJ/

6. Tematyka związana ze światem dziecka jest zgodna z jego preferencjami i zainteresowaniami.

7. Bajka przekazuje dziecku istotną wiedzę oraz informacje o świecie, który je otacza.

8. Bajkę ma cechować pogodny nastrój.

9. Bajka terapeutyczna zawsze kończy się sukcesem – oczywiście dojście do niego wymaga racjonalnego rozwiązania problemu.

Bajka terapeutyczna na zajęciach z psem

  • Realizując bajkę z psem warto pamiętać o kilku dodatkowych wskazówkach. Ja nauczyłam się, że:
  • tworząc bajkę głównym bohaterem lub pomocnikiem bohatera może być pies;
  • w trakcie słuchania bajki pozwalam uczestnikom kłaść się, zajmować wygodną pozycję, niekoniecznie taką, do której przywykł pies na zajęciach, warto przyzwyczaić go do leżących na sali dzieci;
  • z przyjemnością dodaję psie elementy w bajce, zwłaszcza te, które dzieci znają, np. ulubioną zabawkę psa, itp;
  • pamiętaj, że to nie są dorośli, którzy cierpliwie wysłuchają twojej 5-10 minutowej opowieści, wplataj w zajęcia elementy i zabawy ruchowe;

Dołącz do naszej zamkniętej grupy dla fajnych kobiet /KLIKNIJ żeby dołączyć/

  • dużym walorem tych zajęć jest spory kapitał ciszy wynikający ze słuchania przez uczestników historii, co oczywiście korzystnie wpływa na naszego czworonoga, który niejednokrotnie zmruży oko, warto wówczas powiedzieć dzieciom, że wasz towarzysz zna tę bajkę na pamięć i od czasu do czasu może zdarzyć mu się po cichutku chrapnąć, dlatego warto nastawiać uszu, być może ktoś usłyszy;
  • wkraczając w świat dziecięcej wyobraźni korzystaj ze skojarzeń twoich uczestników, np. pytaj dzieci w trakcie opowiadania historii „jak myślisz, którą zabawkę wybrał? co czuł?”;
  • dodawaj do zajęć elementy ruchowe, relaksacyjne i oddechowe.

Zaznaczam oczywiście, że pies który bierze udział w zajęciach w przedszkolu musi być odpowiednio przeszkolony i po egzaminach. Nie wolno wykorzystywać w tym celu psów, które nie są przeszkolone

Jesteś mamą? Zapraszamy na Letnią Akademię!

Letnia Akademia LiveKid to internetowe wydarzenie edukacyjne dla rodziców i pedagogów o zasięgu ogólnopolskim. Prelegentami są eksperci z branży pedagogicznej, psychologicznej, terapeutycznej, prawniczej i blogowej. W myśl zasady, że nie ma wakacji od edukacji, przekazują swoją wiedzę i doświadczenie gościom Akademii, podczas darmowych webinariów online.

Letnia Akademia LiveKid to zatem ponad 540 minut rozwijających spotkań z Ekspertami, które prowadzą do pogłębienia wiedzy wychowawczej i pedagogicznej, a także poruszają ważne dla rodziców tematy. Pełny program spotkań w ramach Letniej Akademii można znaleźć tutaj: https://akademialivekid.pl/. Zapraszamy!

 

Dziewczyny, jeśli uważacie że ten wpis komuś może pomóc, wesprzeć, to wrzućcie ten wpis na swoją tablicę, udostępnijcie, puście w świat. Dziekuję <3

Jeśli podoba Ci się wpis to zapraszamy na facebook /KLIK/ i Instagram /KLIK/