BLW Bardzo Lubię Wcinać – rozszerzanie diety dziecka

Kuchnia
blw rozszerzanie diety dziecka

Zastanawiasz się co zrobić, aby twoje dziecko zechciało jeść nowe produkty, mimo że najbardziej kocha twoje mleko? Rozszerzanie diety niemowląt, według aktualnych zaleceń, rozpoczynamy między 17 a 26 tygodniem życia. Celem, do którego należy dążyć, jest wyłączne karmienie piersią przez pierwszych 6 miesięcy życia dziecka. Mleko kobiece w pełni zaspokaja zapotrzebowanie niemowlęcia na wszystkie niezbędne składniki odżywcze, ale nadchodzi ten moment kiedy należy rozszerzyć dietę maluszka.

Słyszałaś o metodzie BLW, ale nie wiesz od czego zacząć i na czym polega? Zaraz rozwiejemy wszelkie wątpliwości.

Co to jest karmienie BLW:

  • jest to metoda wprowadzania stałego pokarmu do diety niemowlaka
  • pierwsze pokarmy podawane są w postaci stałej, a nie łyżeczką
  • polega na samodzielnym sięganiu przez dziecko po jedzenie
  • pozostawia mu decyzję o tym ile i co zje
  • prowadzi do samoodstawienia od mleka

Skąd masz wiedzieć kiedy dziecko jest gotowe na samodzielne jedzenie?

Koniecznie zwróć uwagę, aby wystąpiły poniższe warunki:

  • Dziecko musi mieć odpowiedni wiek – metoda BLW nie jest polecana przed ukończeniem 6 miesiąca życia
  • Dziecko musi siedzieć samodzielnie lub posadzone na kolanach rodzica siedzieć
  • Dziecko musi  świadomie podnosić jedzenie, wykazywać oznaki gotowości, wkładać do ust, przeżuwać i połykać (nie musi zjadać całego posiłku, tylko pytanie czy jest nim zainteresowane?)

Dołącz do naszej zamkniętej grupy dla fajnych kobiet /KLIKNIJ żeby dołączyć/

Zalety metody BLW

Być może zastanawiasz się nad tym, czy jest w ogóle sens wprowadzać tę metodę, w końcu obiło ci się o uszy, że cała podłoga, ściany i ty będziesz w jedzeniu dziecka. Bardzo możliwe, że tak będzie ale poznaj zalety BLW:

  • przyjemność – dziecko, które je samodzielnie, ma więcej frajdy z posiłków niż gdy jest karmione łyżeczką
  • poznawanie jedzenia – niemowlęta uczą się jak wyglądają, smakują, pachną i jaką mają konsystencję różne rodzaje jedzenia
  • nauka bezpiecznego jedzenia – uczą się gryzienia i przeżuwania
  • poznawanie świata – na początku dziecko będzie się bawiło jedzeniem, ale to właśnie przez zabawę najszybciej się uczą. Tego co oznacza więcej i mniej, rozmiary, kształty, waga i konsystencja
  • rozwijanie potencjału – samodzielne jedzenie pozwala ćwiczyć koordynację ruchową i zręczność co pomoże w nauce pisania czy rysowania. A przeżuwanie rozwija mięśnie twarzy, niezbędne do nauki mówienia
  • uczestniczenie w rodzinnych posiłkach – dzięki temu niemowlę naśladuje zachowania innych i chętniej próbuje nowych rzeczy. Uczy się dzielenia, czekania na swoją kolej i rozmawiania przy stole.
  • mniej wybredne dziecko – wybrzydzanie i odmawianie jedzenia przy BLW zdarza się rzadziej, bo jedzenie jest bardziej radosne

Od czego zacząć stosowanie BLW?

Zalecenia mówią, żeby zaczynać od warzyw, a następnie owoce. Tak może wyglądać przykładowy pierwszy posiłek:

blw rozszerzanie diety dziecka

Warto pamiętać o tym, że BLW dąży do wspólnych posiłków. Najlepiej jeśli cała rodzina zasiada do obiadu. Wiadomo, że nie zawsze można sobie na to pozwolić, ale dobrze jest gdyby np. mama je jednocześnie z dzieckiem.

blw rozszerzanie diety dziecka

Po np. tygodniu można wprowadzić do diety owoce. Jabłko można podać w całości i dziecko fajnie sobie będzie skrobać, nawet jeśli nie ma zębów. Jest to nawet bezpieczniejsze, niż jak pojawią się zęby, bo wtedy może odgryźć większy kawałek. Ale nie ma się czym martwić na zapas. Dziecko jeśli ma poprawną pozycję prędzej wypluje jedzenie niż się nim zakrztusi.

blw rozszerzanie diety dziecka

 

Jak powinny wyglądać posiłki BLW?blw rozszerzanie diety dziecka

Jeśli zdecydujesz się stosować metodę BLW, nie potrzebujesz specjalnych przepisów. Najlepiej na początek dawać po prostu ugotowane warzywa. Można też robić przeróżne placki, pulpety, makaron w sosie lub bez. Najlepszym posiłkiem będzie, jeśli podasz to, co jesz sama. Dziecko najszybciej uczy się poprzez naśladowanie. Jeśli będzie widziało na „talerzu” to samo, co mają pozostali, na pewno będzie chętniej kosztować.

Jeżeli szukasz pomysłów, co podawać swojemu dziecku, dużo inspiracji znajdziesz na blogu GUGUGA . Jest tam każdy tydzień karmienia BLW, prowadzony przez prawie pół roku

blw rozszerzanie diety dziecka

 

Książka o BLW już niebawem

Na rynku pojawi się niedługo nowa książka o BLW. Nie będzie to kolejna książka kucharska, ale poradnik z mnóstwem wskazówek oraz wywiady ze specjalistami na temat sadzania dziecka, zakrztuszeń itd. Nie znajdziesz tu przepisów, są one nie potrzebne. Pomoże Ci jak zdrowo i łatwo karmić dziecko 🙂

Znajdziecie w niej wszystko, co powinno się wiedzieć o rozszerzaniu diety. Co podawać, jaka kolejność, co do picia. A na koniec dodatkowy rozdział, co zmienia się w żywieniu po 1 roku życia. Będzie to prawdopodobnie najlepszy poradnik dla młodych rodziców 🙂

Tutaj więcej informacji KLIKNIJ 

———————————-
Autorka Monika Życka – jestem księgową, ale przede wszystkim jestem mamą pochłoniętą przez macierzyństwo. Nie jestem specjalistą w żywieniu, dlatego też książki nie pisałam wyłącznie ze swojej wiedzy. Posiada mnóstwo przypisów, tylko z aktualnymi zaleceniami, a całość jest pod wsparciem merytorycznym dietetyka i specjalisty ds. żywności i żywienia. Kiedy zaczęła nam się przygoda rozszerzania diety Kajetana, przeczytałam mnóstwo książek oraz publikacji. Specjalistą nie mogę się nazwać, ponieważ nie mam wykształcenia w tej dziedzinie. Ale jeśli ilość posiadanej wiedzy by o tym decydowała, to mogłabym się tak nazywać.

Jeśli podoba Ci się wpis to chodź na facebook /KLIK/ i instagram /KLIK/ 🙂

—> Neofobia – zaburzenie odżywiania u dzieci, czyli czemu dziecko NIC nie je? /KLIK/

—> Jak rozpoznać klasycznego niejadka i zmotywować go do jedzenia? /KLIK/

—> Co zrobić by niejadek zjadł obiadek? /KLIKNIJ/

—> 3 pyszne śniadanka dla dzieci w 10 minut /KLIK/

—> Daj dziecku przykład! Jak zmienić złe nawyki żywieniowe dziecka /KLIKNIJ/

—> 5 sposobów jak przekonać dziecko do niejedzenia słodyczy /KLIK/

—> Rozszerzanie diety dzieci po 6 miesiącu życia – zalecenia żywieniowe /KLIK/