Jak pogodzić życie prywatne z zawodowym? Postanowienia na Nowy Rok

Rozwój zawodowy

Nie ma częstszego pytania, które dostaję pracując z kobietami w obszarze ich organizacji. Work-life balance, czyli jak pogodzić życie prywatne z zawodowym. Pogodzenie obu aktywności, czyli życia prywatnego z zawodowym przysparza wielu kobietom trudności i jest niedoścignionym celem, często postanowieniem noworocznym. Ponieważ prowadzę swój biznes od prawie 10 lat i jestem mamą ponad dwulatka, temat równowagi życiowej też mnie dotyczy. Pamiętam, że przed urodzeniem dziecka, wydawał mi się zupełnie abstrakcyjny i trochę wymyślony. Mówiłam wtedy często zdania typu „zadowolona mama to zadowolone dziecko” i nie rozumiałam, że tak trudno jest po prostu zadbać o siebie.

Dołącz do naszej zamkniętej grupy dla mam /KLIKNIJ żeby dołączyć/

Dziś jestem zupełnie inaczej. Nie dość, że rozumiem inne kobiety z tym problemem, to jeszcze każdego dnia podejmuję decyzję jak ta chcę by wyglądała moje życie zawodowe i prywatne. Nowy Rok to dobry czas na wprowadzenie właściwych nawyków, które pomogą Ci zaprosić równowagę do Twojego życia. W tym artykule dzielę się z Tobą 5 najważniejszymi zasadami.

Zasada 1: Zaakceptuj poczucie winy

Matczyne poczucie winy to coś nieuniknionego. Początkowo każde moje wyjście z domu było obarczone dużym poziomem stresu i wyrzutami sumienia. Wiem z doświadczeń mojej pracy z kobietami, że mają lub miały podobnie. Z wiekiem dziecka, poczucie winy troszkę maleje, ale nigdy nie znika zupełnie. Odkąd zrozumiałam, że ono zawsze już będzie mi towarzyszyć, jest mi dużo łatwiej. Nie walczę, nie próbuję znaleźć rozwiązania. Oczywiście, przyglądam się temu, ile czasu poświęcam mojej rodzinie, a ile pracy i w jakim stopniu jest to właściwa równowaga. Jednocześnie, z przyjemnością wychodzę zarówno na służbową konferencję czy spotkanie z koleżanką. Zastanów się jak to wygląda u Ciebie i czy przypadkiem nie poświęcasz zbyt dużo czasu na zamartwianie, rozważanie i próby zmiany nieuniknionego.

Zasada 2: Planuj swój dzień i tydzień

Ta zasada to bardzo konkretny nawyk, który możesz zacząć budować od razu. Wiele kobiet ogranicza swoją organizację pracy do spisywania list zadań, najczęściej za długich na kartce lub w kalendarzu. Zwykle kończy się to tym, że zadań jest zbyt dużo i nie mają one nic wspólnego z dobrym zaplanowaniem dnia. Niewykonane zadania wpędzają nas dodatkowo w poczucie winy, że się nie udało, że mogłyśmy więcej. Dlatego swoją dobrą organizację zacznij od właściwego planowania dnia i tygodnia. Ten nawyk zmienia naprawdę wiele i jeśli będziesz w nim konsekwentna, to wypracujesz swój skuteczny sposób na planowanie.

Jak prawidłowo zaplanować dzień?

Każdy dzień zakończ mini podsumowaniem dnia – odhacz zrobione zadania, wyznacz priorytet na następny dzień i zobacz czy w kalendarzu masz wpisany czas przeznaczony na konkretne zadania (razem z czasem ich trwania).

Na koniec tygodnia zrób to samo – podsumuj tydzień i wpisz w kalendarz terminy, w którym zajmiesz się konkretnymi ważnymi zadaniami. Taka metoda wykorzystuje tzw. blokowanie czasu, czyli wpisywanie w kalendarz na przykład 2 godzin, które przeznaczysz na naukę nowego języka o konkretnej godzinie i traktowanie tego terminu niczym wizyty u lekarza.

Zadania rozplanuj realnie!

Dzięki temu będziesz w stanie właściwie ocenić swoje możliwości czasowe na pracę i rodzinę czy wpisać w kalendarz czas z twoimi dziećmi, którego nie będziesz przekładać na później. Taki system pokaże Ci też kiedy mówić „nie” nowym propozycjom, rozmowom telefonicznym czy przeglądaniu Facebooka. Jeśli zdecydujesz się tracić czas, będziesz wiedziała dokładnie co ważnego umyka Ci w zamian.

Zasada 3: Ucz się asertywności

Świetne planowanie czy dobrze zrobione listy zadań nie sprawią, że odzyskasz równowagę między życiem zawodowym i prywatnym jeśli nie zaczniesz rozwijać swojej asertywności. Jest Ci ona potrzebna nie tylko po to by mówić „nie”, ale przede wszystkim po to, by wiedzieć kiedy chcesz powiedzieć czemuś „tak”, kiedy chcesz powiedzieć  „nie”, a kiedy chcesz coś komuś oddelegować.

Podejmuj dobre decyzje!

Dobra organizacja to sztuka właściwego podejmowania decyzji – codziennego odmawiania nowym zadaniom, informacjom, pomysłom i propozycjom. Jeśli myślisz, że asertywność i delegowanie innym to mrzonki, bo nie masz komu delegować, zastanów się głębiej.

Delegowanie nie ogranicza się do sztabu pracowników gotowych do podjęcia zleconego działania. Delegowanie to też zlecanie niektórych czynności zewnętrznie (np.sprzątanie, prowadzenie social media, opieka nad dzieckiem) nawet częściowo i małymi krokami. Musi być ono połączone z asertywnością rozumianą jako mówienie „nie” również sobie, gdy po raz kolejny wyrzucasz sobie, że nie uprasowałaś ubrań. Możesz tego nie robić, a jak już naprawdę chcesz to poszukaj kogoś kto Cię w tym wesprze. Rób to, co wykorzystuje Twój potencjał i pozwala Ci zarabiać pieniądze.

Zasada 4: Połącz sprawy prywatne i zawodowe – nie rozdzielaj

Jeśli marzysz o tym, by praca zostawała w pracy a dom w domu, to próbuj, ale moim zdaniem to niepotrzebne. Jeśli prowadzisz własną firmę, albo pracujesz jako freelancerka czy na etacie, który wiele od Ciebie wymaga, może być trudno wyłączyć się od tak.

Wiadomo, zawsze jest coś do skończenia. Moje doświadczenie mówi mi, że najlepiej działam wtedy, gdy nie zastanawiam się do jakiego obszaru należy dana sprawa i kiedy mam się nią zajmować. Mogę umówić dziecko do dentysty będąc w pracy jeśli akurat mam czas dzwonienia. Mogę popracować w domu przy komputerze jeśli właśnie położyłam dziecko i mam wolną głowę. Mogę mieszać zadania i dzięki temu być bardziej efektywną. I tak zadania wymagające największego skupienia planuję na poranki i nie ma znaczenia czy potem będę załatwiać sprawy zawodowe czy prywatne.

Oczywiście ważne jest właściwe planowanie, by nie skończyć z komputerem w łóżku do późnych godzin wieczornych. Polecam Ci jednak metodę łączenia, w której pozbędziesz się niepotrzebnych wyrzutów przynoszenia pracy do domu czy domu do pracy.

Zasada 5: Zacznij od nierobienia

Nierobienie łączy się z punktem 3 na temat asertywności i delegowania, ale oddzielam go by od razu zachęcić cię w tej kwestii do działania.

  • Spisz wszystkie swoje obowiązki na najbliższy tydzień. Zrób jak najbardziej dokładną listę.
  • Następnie zaznacz te czynności, których po głębszym zastanowienia wcale nie musisz robić. Powody mogą być różne – nie chcesz, nie ma takiej konieczności, chcesz odłożyć je na później, nie są dla Ciebie tak ważne, są mniejszą stratą niż czas, który stracisz je wykonując.
  • Z pozostałych zadań, wybierz te, które decydujesz się robić, ale nie zrobisz ich samodzielnie. Znajdź co najmniej jedną osobę, której możesz oddelegować wykonanie takiego zadania i napisz imię obok tego zadania. Spójrz na swoją listę rzeczy, które Ci zostały i zaplanuj swój tydzień.

Jeśli chcesz pogodzić życie osobiste z zawodowym, zacznij od powyższych pięciu punktów, ale przede wszystkim myśl na poważnie o swojej produktywności i organizacji pracy. Wiele kobiet nie zdaje sobie sprawy, że jest to odrębna działka wiedzy i umiejętności, których można się nauczyć. Pamiętaj, nie jesteś zdana tylko na siebie.

—————————-
Milena Jastrzębska
milenajastrzebska.pl
jak pogodzić życie prywatne z zawodowym
Trener, mentor, coach, właściciel szkoły językowej od 2009 roku. Obecnie pomagam przedsiębiorczym kobietom lepiej zorganizować ich życie i biznes poprzez program online Mistrzyni Organizacji Życia i Biznesu oraz indywidualną współpracę mentoringową. Prowadzę szkolenia, webinaria i warsztaty otwarte i zamknięte, w których z ogromną energią pokazuję jak zbudować efektywny system zarządzania sprawami właścicielki firmy lub jej całej organizacji po to, by działała zgodnie ze swoimi zamierzeniami i w trosce o równowagę życia zawodowego i osobistego.

Jeśli podoba Ci się wpis to zapraszamy na facebook /KLIK/ lub instagram /KLIK/