Zniszczone włosy, paznokcie i skóra? Zacznij od zbilansowanej diety

Zdrowie i Uroda
zbilansowana dieta, katering dietetyczny

Czy dietę można stosować dla urody? Czy naprawdę wystarczy zdrowo się odżywiać i dostarczać organizmowi niezbędnych skladników, żeby mieć mocne włosy, paznokcie i nawilżoną od środka skórę, bez zmarszczek i trądziku? Na te pytania odpowiada Joanna Marciszewska z Dietly.pl

Joanna:  wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że kondycja naszej skóry, włosów i paznokci nie jest zależna wyłącznie od stosowanych przez nas kosmetyków i zewnętrznej pielęgnacji. Aby osiągnąć zdrowy wygląd, niezbędne jest zadbanie o swoją dietę i utrzymywanie urozmaiconego jadłospisu na co dzień. Jednak ze względu na brak czasu na przygotowanie zdrowych posiłków, nierzadko decydujemy się na szybsze, choć mniej zdrowe rozwiązania – takie jak gotowe posiłki, czy dania typu fast food.

Żyjąc w ciągłym pośpiechu nie zwracamy uwagi na odpowiednie zbilansowanie składników żywieniowych i często nie dostarczamy ich sobie w wystarczającej ilości. Przy takim nieracjonalnym odżywianiu istnieje większe ryzyko pogłębiania się defektów skóry i jej przyspieszonego tempa starzenia się, sprzyjającego powstawaniu zmarszczek.

Doskonałym rozwiązaniem jest odpowiednia dieta. W tym artykule podpowiadam co warto wprowadzić do diety w celu wzmocnienia paznokci, zmniejszenia wypadania włosów, zahamowania powstawania zmarszczek, zwalczenia cellulitu i zredukowania zmian trądzikowych.

Zdrowe włosy, a zbilansowana dieta

 Problem wzmożonego wypadania włosów dotyczy wielu osób, ale zwykle trudno jest znaleźć jego główną przyczynę. Jest to spowodowane tym, że ten objaw najczęściej występuje na samym początku pojawienia się niedoborów żywieniowych, które przybierają formę subkliniczną, niewykrywalną w badaniach krwi. Jeśli nie zmieniamy niczego w naszym sposobie odżywiania i nieświadomie utrzymujemy niewystarczające spożycie istotnych składników, to po kilku tygodniach nasze wyniki mogą wskazywać przykładowo na początek anemii.

Dlaczego wypadają włosy?

Jedną z najczęstszych przyczyn wypadania włosów jest niedobór żelaza i cynku, których głównymi źródłami są mięso, ryby, owoce morza, warzywa strączkowe, orzechy i nasiona. Najbardziej narażoną grupą na wystąpienie tego problemu są osoby stosujące dietę wegańską i wegetariańską, przy której należy mieć świadomość tego, jakie roślinne alternatywy mogą być pomocne w zapewnieniu sobie odpowiedniego spożycia tych pierwiastków.

Aby nie dopuścić do nasilonego wypadania włosów spowodowanego niedoborowym odżywianiem, należy także dbać o prawidłową podaż kalorii i białka. Nierzadko osoby rozpoczynające przygodę z procesem odchudzania decydują się na zbyt restrykcyjną dietę, o znacząco niższej liczbie kalorii od ich dziennego zapotrzebowania. Przed takim postępowaniem powinny nas przestrzec badania naukowe, z których wynika, że spożycie mniej niż 1000 kcal, nawet przez osoby otyłe, ma swoje konsekwencje w zauważalnym wypadaniu włosów.

Dołącz do naszej zamkniętej grupy dla fajnych kobiet /KLIKNIJ żeby dołączyć/

Jednym z rozwiązań jest zastosowanie, przynajmniej na początku jest cateringu dietetycznego, dzięki czemu różnorodność jadłospisu i pokrycie zapotrzebowania na wszystkie składniki będzie zapewnione nawet wtedy, gdy nie dysponujemy dużą ilością czasu. Taka decyzja może być szczególnie pomocna dla tych, którzy wykluczają produkty odzwierzęce, ponieważ coraz więcej firm oferuje dobrze zbilansowane, wegańskie i wegetariańskie warianty diet pudełkowych.

Jak zbilansowana dieta ma się do mocnych paznokci?

Chemiczne utwardzanie płytki paznokcia lakierami hybrydowymi i żelami jest zabiegiem bardzo popularnym wśród kobiet. Utrzymanie naturalnie długich i mocnych paznokci jest nierzadko trudne do wykonania w praktyce, ponieważ na ich kondycję wpływa wiele czynników żywieniowych. Co więcej – dieta, którą stosowaliśmy kilka tygodni temu, ma bezpośredni wpływ na to jak trwałe mamy paznokcie dzisiaj. W związku z tym, nie jest łatwo znaleźć konkretną przyczynę, która jest przyczyną pogorszenia lub znaczącej poprawy ich stanu.

Badania naukowe dostarczają nam informacji na temat najbardziej możliwych przyczyn wzmożonej łamliwości, kruchości i zmian kolorytu płytki paznokcia, a jednymi z kluczowych w tym zakresie składników są:

  • wapń – znajduje się przede wszystkim w produktach mlecznych, roślinach strączkowych, kapuście oraz sezamie,
  • magnez – jego źródłami są pełnoziarniste produkty zbożowe, warzywa strączkowe, kakao, orzechy i nasiona,
  • cynk – znajdziemy go w rybach, mięsie, owocach morza, orzechach, nasionach i pestkach dyni,
  • biotyna – jej bogatymi źródłami są wątróbka, żółtko jaja, drożdże, rośliny strączkowe, orzechy włoskie, migdały. Wykazano, że suplementacja tej witaminy w dawce 1-3 mg dziennie przez 2 miesiące powoduje znaczne wzmocnienie płytki paznokcie i ogranicza ich łamliwość.

Jak widać, w celu utrzymania zdrowego stanu naszych paznokci niezbędne jest stosowanie bardzo urozmaiconej i pełnowartościowej diety. W osiągnięciu znaczących efektów oprócz samej diety pomoże także suplementacja biotyną, która zdecydowanie zmniejsza łamliwość i kruchość paznokci.

Opóźnienie procesów starzenia się skóry

zbilansowana dieta, katering dietetyczny

Na tempo powstawania zmarszczek możemy wpływać nie tylko przez pielęgnację zewnętrzną, ale także poprzez stosowanie odpowiedniej diety. Jednym z elementów, które chronią naszą skórę przed postępującymi zmianami, jest jej wzbogacenie o bogate źródła antyoksydantów. Te substancje mają zdolność do redukowania ilości wolnych rodników w organizmie, dzięki czemu hamowane są procesy oksydacyjne.

Obserwuj mnie na Instagramie /KLIKNIJ/

Znajdziemy je przede wszystkim w owocach, warzywach, olejach roślinnych, orzechach i nasionach. Zapewniając sobie 5 porcji warzyw i owoców dziennie, możemy mieć pewność, że nasz jadłospis jest bogaty w antyoksydanty.

Zaburzenia glukozy i insuliny jednym z czynników problemów ze skórą

Kolejnym czynnikiem, który warunkuje starzenie się skóry są końcowe produkty zaawansowanej glikacji. Powstają one w dużej ilości wtedy, gdy często doprowadzamy do nadmiernych skoków glukozy we krwi, dlatego warto utrzymywać regularność posiłków oraz unikać podjadania między nimi. Te substancje znajdziemy także w żywności, która była poddana obróbce termicznej takiej jak grillowanie, pieczenie oraz smażenie, w wyniku której uzyskała brązowy koloryt.

W związku z tym, produktami, których warto unikać w celu zachowania młodego wyglądu cery są: słodycze, dania słodzone cukrem oraz mocno przypieczone potrawy.

Dieta, a zwalczanie cellulitu

 Szacuje się, że w ciągu całego życia około 80-90% kobiet doświadczy problemu “pomarańczowej skórki”. W celu zredukowania jej widoczności wiele osób decyduje się na zabiegi kosmetyczne, które nie zawsze w rezultacie okazują się skuteczne. Aby wspomóc walkę z cellulitem poprzez dietę, warto zaznajomić się z produktami, które ograniczają jego rozwój.

Są nimi: imbir, chilli, kawa i miłorząb japoński, które mają zbawienny wpływ nasze mikrokrążenie. Wdrożenie do jadłospisu źródeł lecytyny takich jak jajka, fasola, orzechy, olej rzepakowy, ryby, awokado, oliwki oraz zielone warzywa, pomoże nam we wspieraniu procesu odbudowy komórek skóry. Nawodnienie organizmu to równie istotna kwestia, dlatego warto zwrócić uwagę na dzienną ilość wypijanej wody.

Zgodnie z normami, mężczyźni powinni dostarczyć sobie 2,5 l płynów/d, a kobiety 2 l/d. W niektórych badaniach podkreśla się znaczenie antyoksydantów w kontekście hamowania rozwoju cellulitu i wykazano, że bogaty w te substancje sok z aronii spożywany w ilości 100 ml dziennie przez 90 dni, pomógł w uzyskaniu znaczącej poprawy wyglądu skóry. Przy stosowaniu pełnowartościowej diety, można dodać ten element do codziennego wyżywienia, wprowadzić suplementację miłorzębu japońskiego, oraz przyprawiać potrawy dodatkowo imbirem lub chilli.

Ograniczenie zmian trądzikowych, dzięki odpowiedniej diecie

 Najlepiej udowodnionym wpływem na nasilenie trądziku cieszy się indeks glikemiczny. Jest to wskaźnik, który daje nam informację na temat tego, jak wysoki jest wzrost glukozy w ciągu 2 godzin po spożyciu danego produktu. Oczyszczone produkty zbożowe, dania słodzone cukrem, napoje i klarowne soki owocowe charakteryzują się wysokim indeksem glikemicznym, dlatego ich częste spożywanie wpływa negatywnie na wygląd naszej cery. Jest to związane z tym, że w wyniku zbyt nagłego wzrostu glukozy, zwiększa się znacznie także stężenie insuliny oraz insulinopodobnego czynnika wzrostu (IGF-1) we krwi.

O tym jak poradziłam sobie z insulinoopornością pisałam TUTAJ

Ich wysokie poziomu prowadzą do nasilenia powstawania komórek łojowych w skórze i zwiększenia ilości syntetyzowanego łoju, które sprzyjają tworzeniu się nowych zmian trądzikowych. W związku z tym, dieta antytrądzikowa opiera się głównie na warzywach, pełnoziarnistych produktach zbożowych, całych owocach, źródłach białka i zdrowych kwasów tłuszczowych.

Kwestia wpływu mleka na stan naszej cery jest niejednoznaczna i bardzo indywidualna. Z tego względu zachęcamy was do kilkudniowego przetestowania diety bezmlecznej, którą oferuje wiele cateringów dietetycznych, z jednoczesną obserwacją wystąpienia ewentualnej poprawy.

Podobnie niejasną zależnością jest działanie czekolady na zmiany skórne. Pamiętajmy, że jest to produkt zawierający sporą ilość cukru, który może być w tym przypadkiem głównym induktorem negatywnych konsekwencji. Zachęcam do unikania czekolad mlecznych i białych, a jako alternatywę proponujemy okazjonalne spożycie czekolady gorzkiej, która nie ma tak niekorzystnego działania w zakresie nasilenia trądziku.

Co jeszcze wpływa na poprawę stanu skóry?

Wykazano, że szczególnie pozytywnym wpływem na wygląd cery charakteryzują się kwasy tłuszczowe omega-3, których źródłem są: tłuste ryby morskie takie jak tuńczyk, łosoś, makrela, śledź, czy halibut. Znajdziemy je także w siemieniu lnianym, oleju rzepakowym, orzechach włoskich oraz nasionach chia.

W jednym z badań 10-dniowa suplementacja kwasami omega-3 (EPA i DHA) w dawce 2 g dziennie spowodowała zredukowanie zmian trądzikowych aż o 50%. W celu zmniejszenia nasilenia trądziku proponujemy wypróbowanie bezmlecznego wariantu diety, unikanie słodkich przekąsek oraz regularne spożywanie posiłków. Poza tym, że wdrożenie suplementacji kwasami omega-3 może okazać się efektywne, to nieustannie należy pamiętać o dbaniu o poziom witaminy D szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

 Catering dietetyczny jako pomoc w poprawie wyglądu

 Utrzymanie dobrej kondycji włosów, skóry i paznokci to niełatwe zadanie, gdy nie mamy czasu na codzienne przygotowywanie pełnowartościowych posiłków. Jednak dzięki możliwości zastosowania diety pudełkowej, jest to możliwe szczególnie dla osób bardzo zapracowanych. Bądźmy szczerzy – dzisiejszy rynek jest wypełniony usługami cateringów dietetycznych, które oferują swoim klientom wszelkie rodzaje diet. Nie ma złotego środka, który z nich zapewni najbardziej odpowiednią dietę dla konkretnego organizmu.

W wyborze “tego jedynego” mogą pomóc dostępne narzędzia internetowe takie jak Dietly.pl, którego zadaniem jest pomóc w porównaniu dostępnych cateringów dietetycznych na rynku i wyselekcjonowaniu tych, które najbardziej odpowiadają wymaganiom. Kierując się opiniami innych użytkowników – nie można zapomnieć, że każdy organizm jest inny, każdy potrzebuje indywidualnego podejścia i poznania.

Mając na uwadze, że łamliwość paznokci i wypadanie włosów są jednymi z pierwszych objawów niedoborów żywieniowych, to zachowanie urozmaiconych i zbilansowanych potraw każdego dnia pomoże nam w zapobieganiu tych symptomów. Regularność pór spożywania posiłków oraz unikanie przekąsek pomiędzy nimi jest znacznie prostsze w wykonaniu, gdy mamy świadomość, że czekają na nas smaczne dania z cateringu. Osobom mającym problem ze zmianami trądzikowymi proponuję okresowe stosowanie diety bez mleka i obserwowanie, czy następuje poprawa. Dieta zbilansowana będzie doskonałym rozwiązaniem, dla tych którzy nie podejmują żadnych eliminacji, a wariant wegetariański lub wegański to najlepsza opcja, pomocna w zapobieganiu niedoborów, dla osób stosujących dietę roślinną.

Dziewczyny, jeśli uważacie że ten wpis komuś może pomóc, wesprzeć, to wrzućcie ten wpis na swoją tablicę, udostępnijcie, puście w świat. Dziekuję <3

Jeśli podoba Ci się wpis to zapraszamy na facebook /KLIK/ i Instagram /KLIK/