logopeda dla dziecka, malinowa planeta

Niepokojące symptomy w mowie dziecka, czyli kiedy do logopedy?

Macierzyństwo

Narodziny dziecka to wyjątkowy moment dla całej rodziny. Długo wyczekiwany, wymarzony. Każdy rodzic pragnie aby jego dziecko urodziło się zdrowe i rozwijało prawidłowo, a z czasem nauczyło się mówić. Niestety nie zawsze się tak dzieje.

Czekamy na pierwszy krok, pierwsze słowa… Czasami rodzice zauważają różne trudności od momentu narodzin, a czasami dopiero w wieku kiedy powinny pojawić się pierwsze słowa czy zdania. Martwić się i udać się do specjalisty, czy może czekać „aż samo nadrobi”? Sprawdź kiedy udać się do logopedy, aby uzyskać pomoc.

Noworodek i niemowlę: kiedy warto udać się na konsultację do logopedy?

Odpowiedz sobie na pytania:

  • Czy masz problemy z przystawieniem noworodka do piersi?
  • Czy Twoje dziecko się najada?
  • Czy odruch ssania jest odpowiednio silny?
  • Czy odpowiednio reaguje na dźwięki?
  • Czy odpowiednio reaguje na dotyk?
  • Czy głuży? Czy gaworzy?

Na te i inne pytania pomoże odpowiedzieć neurologopeda lub logopeda wczesnej interwencji.

Co logopeda bada u takich dzieci?

  • budowę anatomiczną aparatu artykulacyjnego, a w szczególności wędzidełko podjęzykowe,
  • sposób pobierania pokarmu oraz koordynację ssania, połykania i oddychania,
  • sposób oddychania,
  • reakcję na bodźce słuchowe i wzrokowe,
  • rozwój funkcji przedjęzykowych – głużenie i gaworzenie, kontakt wzrokowy, intencję komunikacyjną.

1-2 rok życia: czy odpowiadasz „tak”, na wszystkie pytania?

  • Czy Twoje dziecko przed ukończeniem 1 r. ż. wskazuje palcem/ręką na obiekty, które go interesują?
  • Czy po ukończeniu 1 r. ż., zaczyna wypowiadać swoje pierwsze słowa?
  • Czy inicjuje interakcję z Tobą i z otoczeniem?
  • Czy jest zainteresowane otaczającym go światem?
  • Czy rozumie proste, powtarzane codziennie polecenia?
  • Czy okazuje różnorodne emocje? (strach, złość, radość)
  • Czy w 2 r. ż. zaczyna łączyć pojedyncze wyrazy w proste zdania (np. auto bach, mama papa)?

Jeżeli Twoje dziecko wykazuje znaczne opóźnienie w którymś z podanych obszarów, to dobry moment, aby odwiedzić logopedę.

Dołącz do naszej zamkniętej grupy dla fajnych kobiet /KLIKNIJ żeby dołączyć/

Co bada logopeda w tym wieku?

  • budowę anatomiczną aparatu artykulacyjnego,
  • sposób pobierania gryzienia, żucia i połykania,
  • sposób oddychania,
  • rozumienie i nadawanie mowy adekwatne do wieku,
  • intencję komunikacyjną,
  • ogólny poziom rozwoju dziecka (funkcje wzrokowe, słuchowe, pamięć, zabawę własną).

3 rok życia: to ważny moment żeby wyłapać problemy u logopedy

To przełomowy moment w życiu większości dzieci, bo właśnie w tym wieku stają się one najczęściej przedszkolakami. Trudności komunikacyjne u dzieci w tym wieku mogą mieć wpływ na ich funkcjonowanie w grupie przedszkolnej dlatego nie wahaj się zgłosić do logopedy jeżeli w tym wieku Twoje dziecko:

  • komunikuje się tylko kilkoma, kilkunastoma wyrazami,
  • posługuje się w większości wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi (np. auto=bum bum),
  • podejrzewasz, że dziecko nie zawsze rozumie Twoje polecenia (3 latek to całkiem mądry mały człowiek, który powinien się swobodnie odnajdywać w sytuacjach życia codziennego),
  • jest rozumiany tylko przez osoby z najbliższego otoczenia,
  • mówi „po swojemu”.
  • Obserwuj mnie na Instagramie /KLIKNIJ/

4-6 rok życia: to przełomowy moment w rozwoju mowy u dziecka

To czas kiedy intensywnie rozwija się język dziecka. Pojawiają się nowe, coraz to trudniejsze głoski, poszerza się zasób słownictwa, zdania stają się coraz dłuższe i pojawia się umiejętność opowiadania. To niestety też czas, kiedy pojawiają się najczęściej wady wymowy, dlatego udaj się z dzieckiem do logopedy, kiedy zauważysz, że:

  • u 4 latka brakuje w mowie głosek S, Z, C lub DZ, głoski L bądź też dziecko zamienia jedne spółgłoski na inne (np. zamiast „koło” mówi „toło”),
  • u 5 latka brakuje w mowie głosek SZ, Ż, CZ lub DŻ,
  • u 6 latka brakuje głoski R,
  • widzisz, że podczas mówienia dziecko wsuwa język między zęby, rusza żuchwą na boki, podnosi znacząco jeden kącik ust,
  • mowa dziecka jest nieprzyjemna w brzmieniu „dla ucha”,
  • dziecko myli głoski w wyrazach, przekręca wyrazy.

Czytałaś już wpis o tym, dlaczego należy iść do logopedy z dzieckiem, które jeszcze nie mówi? /KLIK/

Mamo, tato pamiętaj, że powyżej przedstawione informacje mają charakter poglądowy, a każdy przypadek powinien być konsultowany indywidualnie w gabinecie. Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do prawidłowego rozwoju językowego swojego dziecka, tak naprawdę każdy moment jest dobry, aby udać się z nim do logopedy. To specjalista, który dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu rozwieje Twoje wątpliwości bądź pokieruje do na dodatkowe badania i pomoże uporać się z trudnościami Twojej pociechy.

Przeczytaj jeszcze o tym jak ćwiczenia słuchu wpływają na rozwój mowy u dziecka /KLIK/

—————-
Sabina Baranowska, neurologopeda dziecięcy, absolwentka Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Z pracą pedagogiczną związana jest od ponad 10 lat, a swoje doświadczenie zawodowe zdobywała zarówno w Polsce jak i zagranicą. Pracuje zarówno z dziećmi z normie rozwojowej jak i z różnymi dysfunkcjami. Organizuje szkolenia dla rodziców dzieci w wieku przedszkolnym, uświadamiając im skąd biorą się wady wymowy. W pracy bliska jest jej idea podążania za dzieckiem oraz nauka komunikacji w spontanicznej zabawie opartej na pozytywnej relacji z drugim człowiekiem.

Jeśli podoba Ci się wpis, polub go lub skomentuj na fb klikając /TUTAJ/
Śledź nas na Instagramie, klikając /TUTAJ/

malinowa planeta, dziecko, rodzice, porady dla rodzicow, zabawy dla dzieci