Zabawa, co to jest?
Zabawa uważana jest za coś tak oczywistego w życiu dziecka, że zazwyczaj nie zastanawiamy się, jak ważną funkcję pełni w dziecięcym rozwoju. Dorośli, witając swoje dziecko na świecie, najczęściej intuicyjnie podchodzą do jego wychowania, zaspokajają jego potrzeby i przelewają na nie ogrom miłości. Przytulanie?- jak najbardziej. Pielęgnacja dziecka? – tak, ale z równoczesną higieną umysłu, w postaci nauki otaczającego nas świata, w formie zabawy.
Dziecko powinno uczyć się wyłącznie poprzez zabawę, bowiem tylko wtedy jest w stanie, tak naprawdę mądrze i na stałe zapamiętywać i rozwijać się prawidłowo. Nauka dziecka poprzez zabawę otwiera wiele drzwi do lepszego poznania własnych potrzeb i zaspokojenia swojej ciekawości świata.
Funkcje zabawy
Jedną z wielu funkcji zabawy jest jej aktywność ruchowa, która dodatnio wpływa na rozwój mięśni całego ciała, pozwala dziecku wyzbyć się negatywnych emocji, takich jak gniew, czy złość, ale także wyładować nadmiar energii, której tłumienie powoduje naprężenie, nerwowość i drażliwość. Zabawa ma ogromne znaczenie edukacyjne, kształci i pozwala doświadczać. Dziecko poznaje podstawy rzeczywistości zdominowanej przez dorosłych, uczy się, próbuje, eksperymentuje, bada, nabywa wiadomości, poznaje związki przyczynowo-skutkowe.
Nie bez znaczenia istotą zabawy jest wychowanie, bowiem dziecko dowiaduje się ze środowiska domowego, żłobkowego, przedszkolnego i w końcu szkolnego, co jest dobre, a co złe. Podczas zabawy szybciej przyswajane są normy moralne, takie jak prawdomówność, solidność, opanowanie. W końcu, pozytywna moc zabawy może pełnić funkcję terapeutyczną. Dziecko uwalnia się od napięć, swobodniej wyraża uczucia, może rozładowywać lęki, zaspokajać życzenia i pragnienia dotąd niemożliwe do osiągnięcia w realnym życiu. Podczas zabawy terapeutycznej dziecko może planować, układać swój własny scenariusz, wcielać się w rolę, co pozwala mu rozwiązywać ważne osobiste problemy.
Co rozwija zabawa?
Zabawa jest działalnością typową dla wieku dziecięcego. Jest to podstawowa forma aktywności dziecka, która jest podejmowana wyłącznie dla potrzeby ruchu i działania oraz radości i przyjemności. Odpowiednio pokierowana i zorganizowana zabawa, daje możliwości rozwijania u dzieci spostrzegawczości, wyobraźni, pamięci, wrażliwości uczuciowej i myślenia.
Rodzaje zabaw
Najprościej możemy wyróżnić zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, rytmiczno – ruchowe, badawcze, dydaktyczne, relaksacyjno – wyciszające. Zabawa pełni rolę lustra. Dzieci powtarzają zaobserwowane czynności, które zachodzą w domu.
Pozostaje zatem pytanie do rodziców, czy są gotowi uczyć i wychowywać swoje dziecko, w sposób adekwatny nie tylko do wieku, ale przede wszystkim poprzez kreatywną i świadomą zabawę? Czy jesteście gotowi bawić się razem z własnymi dziećmi, wczuwając się i przeżywając prawie, jak one same? Nie oceniać, dać czas, być świadomym nauczycielem?
Zapraszamy do zabawy ze swoim dzieckiem. Prawdziwej, niewydumanej, prostej, radosnej i przyjemnej, a jednocześnie tak wiele, jak nie wszystko wnoszącej do życia dziecka i jego otoczenia.
Jak to powiedział Janusz Korczak:
„Nie to ważne, w co się bawić, a jak i co się przy tym myśli i czuje. Można rozumnie bawić się lalką, a głupio i dziecinnie grać w szachy. Można ciekawie i z fantazją bawić się w straż, pociąg, polowanie, w Indian, a bezmyślnie czytać książki.”