Wypalenie macierzyńskie – brzmi znajomo? Poznaj pojęcie „burn out”

Macierzyństwo
wypalenie macierzyńskie

Jak często czujesz się jako mama bezsilna i pozbawiona energii, niezdolna do dalszego funkcjonowania? Jak często zmuszasz się do zrobienia kolejnego kroku? Jak często budzisz się rano, a góra zadań zdaje się popychać cię z powrotem do łóżka? Jak często czujesz pustkę i sfrustrowanie, zastanawiając się, jak i kiedy to się stało oraz co możesz z tym zrobić?

Macierzyństwo to ciężka praca 24h/ dobę

Bycie mamą to bez wątpienia największa radość jaka może się przytrafić w życiu, ale i prawdopodobnie najcięższa praca na świecie. Praca, w której jest się 24/7 przez 365 dni w roku. Stanowisko obejmuje obowiązki kucharki, lekarki, pani domu, pielęgniarki, opiekunki, szofera, kelnerki, fotografa, księgowej i zarządcy gospodarstwa domowego. A to wszytsko z brakiem gwarancji na normowane czasy przerw. Czy przyjęłabyś takie warunki w pracy zawodowej? Z pewnością nie!

Dołącz do naszej zamkniętej grupy dla fajnych kobiet /KLIKNIJ żeby dołączyć/

Znajdź złoty środek zanim będzie za późno

A jednak wypełniamy nasze obowiązki jako mamy z oddaniem, miłością i ambicją – wszystko dla naszych dzieci. Często w ten sposób przekraczamy granice naszych możliwości i naszej mocy. Nie widzimy przecież innych możliwości i tym sposobem ignorujemy wszystkie znaki wysyłane przez ciało i duszę z prośbą o mały reset, bądź krótką przerwę – tak, aby w wirze obowiązków znaleźć powrotną drogę do samego siebie. W pewnym momencie może okazać się już za późno i nie wiedząc kiedy, znajdujemy się na przystanku końcowym, zwanym ,,BURN OUT”.

Co to jest wypalenie macierzyśkie, czyli burn out?

Słyszeliście już zapewne o zjawisku wypalenia zawodowego – ,,mamowe” wypalenie to w odbiciu społecznym synonim bycia świetną mamą – stan, która dotyczy prawie 84% matek na całym świecie.

Czym jest ,,mamowy burn out”? To emocjonalne wyczerpanie, poczucie niemocy, bycia u schyłku i braku perspektyw. ,,Bycie mamą jest męczące” , ,,Wyśpij się na zapas”, ,, Korzytaj, póki możesz – potem już nie będziesz mieć na nic czasu” – brzmi znajomo?

Po urodzeniu dziecka dalej masz swoje potrzeby

Oczywiście, pierwsze dwa lata naszego macierzyństwa są dla nas bardzo ważne – tak długo jak dziecko jest jeszcze małe i potrzebuje naszej stałej uwagi. Jednak w większości przypadków my – matki, podczas tych pierwszych dwóch lat często zapominamy, że również mamy potrzeby i pragnienia. Umieszczamy nasze dziecko i jego potrzeby na pierwszym planie i często całkowicie zapominamy o sobie. Niby nic w tym złego – ale wyobraź sobie co się stanie, jeśli utkniesz na przystanku ,,Mamowy Burn out? Czego będą uczyć się twoje dzieci od ciebie w stanie permamentnego zmęczenia? Jakie wartości przekażesz dzieciom, kiedy jesteś zirytowana, niezadowolona i często nerwowo reagujesz? Czy to jest zdrowe dla Ciebie samej? Ile jeszcze wytrzymasz?

Słuchaj swojego ciała i reaguj

Nie od dziś wiadomo, że nasze ciało reagując na różnego rodzaju przeciążenia, wysyła nam sygnały. Tak też dzieje się kiedy dojeżdżamy do krawędzi ,,Mamowego Burn Out’a” – ważne jest, aby już na wstępie je wychwycić, bo pierwsze sygnały są często małe i przez to także ignorowane, a wypalenie jest procesem niestety postępującym. Droga powrotna zaczyna się w momencie, kiedy uświadomimy sobie nasze położenie.

Najczęstsze symptomy ,,mamowego” wypalenia to momenty, kiedy:

  • jesteś często apatyczna przez długi czas
  • czujesz, że to, co robisz jest bezcelowe
  • często jesteś zirytowana lub zdenerwowana i nawet nie wiesz dlaczego
  • budzisz się rano i masz problemy z motywowaniem się i dobrym początkiem dnia
  • źle lub bardzo długo śpisz
  • czujesz się ciągle wyczerpana i pusta w środku
  • 1-2 szklanki wina wieczorem są dla Ciebie niezbędne do relaksu

Rozpoznałaś u siebie niektóre z tych symptomów i pytasz się: co ja teraz zrobię?

Przede wszystkim bądź z siebie dumna – to wielka odwaga, przyznać się przed samym sobą.
I pamiętaj, że nie jesteś sama, wiele mam doświadcza dokładnie tego samego. Każda mama, która zdaje sobie sprawę, że jest zagrożona wypaleniem, już zrobiła pierwszy krok w tył. Tak w tył – bo chodzi o to, aby na nowo odnaleźć w tym wszystkim siebie.

Jeśli czujesz się przytłoczona pracą – zawsze możesz poświęcić kilka dni urlopu, zrobić sobie przerwę, zmniejszyć godziny pracy lub zmienić pracę. Oczywiście, jako mama wiesz, że w tej pracy nie ma urlopu. I nie możemy czekać cierpliwie, aż to wszystko się skończy i pokój powróci do codziennego życia. Musimy działać TERAZ.

Droga Mamo, przeczytałaś już pewnie nie jeden, ani nie dwa poradniki, przeszukałas sieć, jak sobie poradzić z tym poczuciem, które jest nie do końca możliwe do opisania, kiedy jesteś blisko BURN OUT’u. Możesz pomyśleć, że nic odkrywczego nie przeczytałaś – a to będzie dobra informacja, bo oznacza, że jesteś świadomą mamą i że czujesz, że Twoje potrzeby muszą być zaopiekowane. Czytanie kolejnego poradnika mogłoby być nużące i bez sensu – ale co powiesz na podróż wgłąb siebie? Takie spa dla Twoich potrzeb? Książka o rodzicu, dla rodzica bez konkretnych wypunktowanych rad, które nie pasują do Ciebie. Książka dająca wolność wyboru odnośnie tego jaka chcesz być mamą. Jedynym warunkiem jaki stawia to… empatia wobec siebie i Twojego dziecka.

 

Jeśli podoba Ci się wpis to zapraszamy na facebook /KLIK/ lub instagram /KLIK/

————————————————————–
Bookarnik to kameralna księgarnia, która powstała z wspólnych pasji i marzeń dwóch przyjaciółek; Ani i Pauliny. Ania jest psychologiem,psychoterapeutą, nauczycielem i trenerem, a Paulina jest pedagogiem i terapeutą na emigracji.
Towarzyszy im przekonanie, że świat nie ma granic , więc znajdziecie u nich propozycje literatury dla dzieci z różnych stron naszego globu. Oferują tytuły, które dla ich mają szczególną wartość, dotykają ważnych spraw dla dziecka i rodziny, kształtują jego wrażliwość, otwierają na różnorodność wśród ludzi i działają na wyobraźnię /KLIK/
————————————————————–

—> Żałuję, że mam dziecko – trudne wyznanie pewnej mamy /KLIKNIJ/